nieuws 2

Apple's App Store ongekende geldmachine

Geplaatst op 17-06-2020  -  Categorie: Algemeen  -  Bron: Computable

De App Store van Apple heeft vorig jaar wereldwijd 519 miljard dollar aan omzet en betalingen gefaciliteerd. De hoogste waarde werd geleverd door apps voor mobiele commercie, apps voor digitale goederen en diensten en in-app-advertenties. Dit hebben economen van de Analysis Group becijferd. Volgens Apple bewijst dit hoe een bloeiende ontwikkeling de app-economie doormaakt.

Niet dat de marktmacht van Apple niet onomstreden is. Zo is opnieuw tegen Apple een klacht ingediend bij de Europese Commissie vanwege oneerlijke concurrentie. Ditmaal door e-bookplatform Kobo, dat eigendom is van het Japanse bedrijf Rakuten.

Kobo biedt via een app e-books aan in de App Store. Bij elke verkoop moet het dertig procent commissie afdragen aan Apple. Dat vindt het bedrijf oneerlijk, omdat Apple de verkoop van zijn eigen e-books promoot, schrijft de Financial Times. Ook Spotify heeft om dezelfde reden een klacht bij de Europese Commissie neergelegd. De muziekdienst vindt het onterecht dat Apple via zijn eigen muziekdienst concurreert met Spotify.  

Stevige greep

Dat Apple een stevige greep op de handel heeft, bewijzen de  cijfers van Analysis wel. De inkomsten uit commissies zijn overweldigend groot. Van de 519 miljard dollar omzet uit betalingen voor digitale goederen en diensten kwam zo'n vijftien procent als commissie bij Apple terecht. Vooral aan de m-commerce-apps waar gebruikers iets kunnen kopen, wordt veel verdiend. Deze categorie boekte op zichzelf een omzet van 413 miljard dollar sinds het openen van de App Store.

Het gaat daarbij om webwinkels met een app, die 268 miljard dollar wisten te verzamelen. Maar ook apps met een digitale dienst of product vallen binnen de categorie. Reis-apps zoals Booking.com, Polarsteps en KPN haalden 57 miljard dollar binnen, terwijl taxidiensten zoals Uber 40 miljard opleverden. Digitale supermarkten, waaronder ook Picnic en Albert Heijn, brachten wereldwijd in totaal 31 miljard dollar via iOS-apps binnen.

Apps die digitale diensten verkopen, zoals streamingdiensten Netflix en Spotify, bemachtigden 45 miljard dollar in de afgelopen jaren. In deze categorie was 44 procent van de omzet afkomstig uit games.

De geanalyseerde cijfers zijn afkomstig uit 2019, wat betekent dat de omzet nog iets hoger ligt. Veel techbedrijven zien hun omzet stijgen sinds de coronacrisis, omdat mensen vaker thuis op hun telefoons zitten.

Machtsmisbruik?

Overigens onderzoekt de Europese Commissie momenteel of Apple zich schuldig maakt aan machtsmisbruik bij zijn App Store. Met name het verplichte gebruik van het betalingssysteem van Apple in die softwarewinkel wordt tegen het licht gehouden. De Europese mededingingswaakhond houdt ook de betalingsdienst Apple Pay onder de loep. Bekeken wordt of de voorwaarden die Apple stelt aan het gebruik hiervan, wel volgens de EU-regels zijn.

Bij de App Store moeten software-aanbieders betalingen via het systeem van Apple laten verlopen. Apple houdt daar doorgaans zo'n 30 procent op in als commissie. Ook aan de verkoop van abonnementen en e-books via de App Store houdt Apple een flink percentage over. Het bedrijf verbiedt andere bedrijven om vanuit de eigen app naar bijvoorbeeld een website te linken waar hetzelfde abonnement of dezelfde zaak kan worden gekocht zonder dat Apple zijn deel krijgt.